تبلیغات

خبرنامه وب سایت:






تاريخ : چهار شنبه 20 خرداد 1394 | 1:44 AM | نویسنده : مهدی
شب گذشته کنفرانس سالانه‌ی توسعه‌دهندگان اپل مثل همیشه در سالن «ماسکانی» (Moscone) شهر سانفرانسیسکو برگزار شد. مثل دوره‌های گذشته باز هم این رویداد بزرگ عرصه‌ی تکنولوژی توجه همگان، از رسانه‌های مهم خبری گرفته تا کاربران عادی را به‌خود جلب کرد. بحث‌ها درباره‌ی کنفرانس دیشب اپل حسابی داغ است و دیدگاه‌های متفاوتی درخصوص عمل‌کرد این غول تکنولوژی مطرح شده است‌. رسانه‌های مختلف خبری طبق معمول و وظیفه به تحلیل رویداد شب گذشته پرداخته‌اند؛ اما نکته‌ی جالب این‌جاست که در میان آن‌ها دو نگرش مختلف نسبت به این کنفرانس به‌چشم می‌خورد؛ اختلافی که قصد داریم در این مقاله به بررسی آن بپردازیم.



برخی عمدتا بر این باورند که اپل امسال ایده‌ی جدیدی برای عرضه نداشت و تنها از ایده‌های قبلی مایکروسافت و گوگل کپی‌برداری کرده است. اما عده‌ای دیگر از اپل دفاع کرده و مدعی‌اند گرچه این موضوع به‌شکل کلی صحت دارد، اما اپل به نحو احسن، در زمان مناسب و با کیفیت بالا در مقایسه با دیگر شرکت‌‌ها این ایده‌ها را به اجرا گذاشته است.    
 همان‌طور که گفته شد، یکی از دیدگاه‌های غالب که در رسانه‌های مختلف خبری خصوصا وب‌سایت TheVerge به تفصیل به آن پرداخته شده است، کپی‌برداری اپل از سرویس‌ها و نوآوری‌های شرکت‌های دیگر مثل مایکروسافت و گوگل است. این وب‌سایت معتقد است اپل امسال تنها سعی داشته از لحاظ ارایه‌ی خدمات به پای دیگر شرکت‌ها برسد. با همین هدف هم سعی در بهینه‌سازی، ایجاد تغییر و معرفی سرویس‌هایی مثل قابلیت عمل‌کرد چندگانه (مالتی‌تسکینگ)، Split View، برنامه‌ی «اپل میوزیک»، «سیری»، نقشه، برنامه‌ی اخبار و منگنه کردن تب‌ها در سافاری داشته است.



هر یک از این ویژگی‌ها و سرویس‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد در سال‌های گذشته توسط دیگر شرکت‌های فعال در زمینه‌ی فن‌آوری معرفی شده‌اند. به عنوان مثال قابلیت‌ مالتی‌تسکینگ که با سیستم‌عامل iOS 9 به آی‌پد‌ها راه پیدا خواهد کرد، در سال 2012 میلادی توسط مایکروسافت به تبلت‌های Surface Pro آورده شده بود. از طرفی ویژگی Split View که به کاربر اجازه می‌دهد به طور هم‌زمان روی دو برنامه کار کرده، به راحتی میان آن‌ها رفت و آمد کند و همچنین حالت نمایش صفحه‌ها به صورت 30 / 70 دقیقا مشابه نسخه‌ی ویندوز8 تبلت‌های مایکروسافت هستد. علاوه بر این، همان‌طور که اکثرا می‌دانید ویژگی Split View  که به El Captain  OS X اضافه شد، از سال 2009 در ویندوز7 وجود داشت. 
سرویس دیگری که به عقیده‌ی برخی کپی‌کاری محسوب می شود Proactive Assistant نام دارد. اپل با ایجاد تغییرات و بهینه‌سازی‌هایی در «سیری» خدمات «کورتانا»ی مایکروسافت و Google Now را در خود جمع کرده است. سیری جدید هوشمندتر شده و می‌تواند سلایق و عادت‌های کاربر را تشخیص داده و متناسب با آن‌ها خدمات‌ پیشنهاد دهد. به عبارت دیگر، سیری صرفا یک منشی منفعل نیست که منتظر گرفتن فرمان از کاربر باشد؛ بلکه نقش فعال‌تری دارد و می‌تواند نیازهای کاربر را پیش‌بینی کند.



اضافه شدن مسیرهای حمل و نقل شهری به برنامه‌ی نقشه‌ی اپل به تلاش این شرکت برای هم‌گام شدن با گوگل نسبت داده شده است. مسیرها و برنامه‌های مربوط به حرکت اوتوبوس‌ها، قطارها و متروها به سرویس نقشه‌ی اپل اضافه شده که البته هم‌چنان از گوگل عقب‌تر است؛ اما شکی نیست که در آینده این سرویس بهتر و دقیق‌تر خواهد شد.
اپل که پیش‌تر برنامه‌ی Newsstand را به فهرست برنامه‌های پیش‌فرض‌اش خود اضافه کرده بود در iOS 9 برنامه‌ی News را معرفی کرد. این برنامه مقاله‌هایی را از رسانه‌های مختلف خبری مثل CNN، Time و Wired پوشش می‌دهد. وب‌سایت TheVerge در مقاله‌ای به‌طور ضمنی اشاره کرده که اپل برای طراحی این برنامه از برنامه‌ی FlipBoard که یک مجله‌ی اینترنتی است، الهام گرفته. 
اپل در تلاش‌ برای فاصله گرفتن از «آیتیونز» برنامه‌ی «اپل میوزیک» را به جدیدترین سیستم‌عامل‌اش افزوده است و به این کار به مصاف Rdio و Spotify رفته است. هر دوی این شرکت‌ها از بزرگ‌ترین ارایه ‌دهندگان خدمات موسیقی به کاربران هستند.
وب‌سایت TheVerge بارها در کنار خدمات و به‌روزرسانی‌های اپل در iOS 9 نام شرکت‌های دیگری مثل مایکروسافت و گوگل را آورده تا به‌طور ضمنی هر چه بیش‌تر بر این نکته تاکید کند که اپل امسال چیز جدیدی در آستین‌اش نداشته. در نهایت هم به به این نتیجه رسیده که درون‌مایه‌ی WWDC امسال کپی‌برداری اپل از رقبا‌ی‌اش‌ بوده. اما مطمئنا استفاده از عبارت کپی‌برداری چندان حرکت مناسبی نیست. وب‌سایت Business Insider در مقاله‌ای به TheVerge پاسخ داده و دیگاه کارشناسان این سایت را مورد انتقاد قرار داده است.




در بخشی از مقاله‌ی Business Insider آمده: به صرف این‌که شرکتی برای اولین بار ایده و سرویسی را معرفی کرده، عامل برتری آن رد مقایسه با رقیبان‌اش نیست؛ چرا که عملا آن ایده باید در «زمان مناسب» و به کارآمدترین و جذاب‌ترین شکل به اجرا گذاشته شود. اپل همواره در طول سال‌ها ثابت کرده است که در این زمینه می‌تواند مدعی باشد.‌ 
درست است که بسیاری از این ویژگی‌های تازه معرفی شده سال‌ها پیش از این در محصولات رقیبان اپل مورد استفاده قرار گرفته بودند، اما آمارهای فروش هم‌چنان از پیشی گرفتن اپل خبر می‌دهند. آیا این قابلیت که بتوان دو برنامه را هم‌زمان در کنار هم به اجرا گذاشت، باعث استقبال چشم‌گیر مردم از تبلت‌های Surface شده است؟ انباشتن تعداد زیادی ویژگی‌ و قابلیت‌های مختلف در یک دستگاه به‌تنهایی کافی نیست؛ برای این منظور باید زمان مناسب ارایه‌ی این خدمات را هم در نظر گرفت. در واقع ویژگی مناسب باید در زمان مناسب ارایه شود. به‌عنوان مثال افراد از اقشار مختلف جامعه باید آماده‌ی دریافت این ویژگی‌ها باشند و در کنار آن پیش‌نیازها و زمینه‌های لازم برای ارایه‌ی این ویژگی‌ها فراهم شود. هم‌چنین شرکت‌های سازنده‌ی گوشی‌های مجهز به اندروید هم باید بتوانند دستگاه‌های خود را با این ویژگی‌ها تطابق دهند. همه‌ی این موارد نیازمند این است که زمان مناسب برای عرضه‌ی این امکانات فرا برسد. 
اگر اولین نسخه‌های آی‌فون را به خاطر بیاوریم، می‌بینیم که در مقایسه با آی‌فون کنونی نقص‌ها و کاستی‌های بی‌شماری داشتند. اما اپل به‌جای این‌که عجولانه ویژگی‌های متعددی به سیستم‌عامل‌اش بیافزاید، سال به سال بر ارتقا و بهبود آن تمرکز داشته. تلاشی که در نهایت به ارایه‌ی یک سیستم‌عامل برتر منجر شده است.  
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









موضوع : اخبار روز ، اپل - Apple ، گوگل - google ، اخبار DigiKala ، ،